Stemningen var på topp da de ansatte samlet seg til allmøte på Sem. Det de ikke visste, var at de selv skulle være med på å bestemme hvordan Auksjonen skal se ut for fremtiden.
– Når vi er 140 ansatte som jobber spredt over hele landet, er det ekstra viktig å finne anledninger til å bygge felles identitet. Denne logoen handler ikke bare om grafiske detaljer, men om tilhørighet, sier Kai Møller, daglig leder i Auksjonen.
– Ingen kjenner markedet, kundene og hverdagen vår bedre enn de som jobber her. Derfor valgte vi å gjøre dette på denne måten – involvere alle våre ansatte i prosessen, sier markedsansvarlig Carolina Grønsleth.

En prosess som samlet huset
Auksjonen har hatt sterk vekst de siste årene og er i dag Norges største auksjonsplattform. Sammen med Bjarøy er de en del av TBAuctions – Europas ledende auksjonsaktør. Den utviklingen ønsket man å synliggjøre, samtidig som man bevarer den sterke identiteten selskapet allerede har.
Mer enn 100 ansatte fikk stemme på to forslag til ny logo. Engasjementet lot ikke vente på seg.
– Når vi involverer alle i slike valg, styrker det både fellesskapet og kulturen vår, sier Møller.
Internasjonal kraft – lokal forankring
Som en del av merkevarefornyelsen ble det bestemt å fjerne «.no» fra logoen. Den kjente rødfargen og typesnittet beholdes, slik at logoen fortsatt skal være gjenkjennelig.
– Vekst og internasjonalt eierskap kan gi høyt tempo og mange endringer. Da blir det ekstra viktig å bygge en kultur der alle ansatte kjenner tilhørighet. Eierstrukturen gjør oss solide, men det er menneskene her som skaper resultatene. Vi ønsket å tydelig vise at hver enkelt er med på å forme veien videre. Dette var vår måte å si: «Du er viktig. Du har en stemme», sier Møller.

Et sterkt lag – over hele landet
De ansatte ga tydelig uttrykk for at de satte pris på å bli involvert i noe som vanligvis bestemmes på ledernivå. Det skapte stolthet og forsterket fellesskapsfølelsen.
– Det var fint å få være med å bestemme hvordan vi fremstår utad. Man føler seg mer som en del av helheten når man faktisk blir spurt, sier Geir Atle Holslien, auksjonsmegler i selskapet.
Ny identitet fra 2026
Den nye logoen tas i bruk fra starten av 2026, både internt og eksternt. Fargene er modernisert, og det visuelle uttrykket fornyet – men kjerneverdiene står fast.
Auksjonen skal fortsatt være det foretrukne valget når privatpersoner og næringsliv skal kjøpe og selge brukte gjenstander.
– Logoen er et symbol på hvor vi er på vei. Men viktigst er at vi har gjort dette sammen – som ett lag, sier daglig leder Kai Møller.




