Ansatte i Auksjonen får se den nye logoen.
Stemningen var på topp da de ansatte samlet seg til allmøte på Sem. Det de ikke visste, var at noe helt nytt skulle avsløres.

Over 100 ansatte stemte frem ny logo: – Dette handler om tilhørighet

Stemningen var på topp da de ansatte samlet seg til allmøte på Sem. Det de ikke visste, var at de selv skulle være med på å bestemme hvordan Auksjonen skal se ut for fremtiden.

– Når vi er 140 ansatte som jobber spredt over hele landet, er det ekstra viktig å finne anledninger til å bygge felles identitet. Denne logoen handler ikke bare om grafiske detaljer, men om tilhørighet, sier Kai Møller, daglig leder i Auksjonen.

– Ingen kjenner markedet, kundene og hverdagen vår bedre enn de som jobber her. Derfor valgte vi å gjøre dette på denne måten – involvere alle våre ansatte i prosessen, sier markedsansvarlig Carolina Grønsleth. 

Kai Møller, daglig leder i Auksjonen

En prosess som samlet huset

Auksjonen har hatt sterk vekst de siste årene og er i dag Norges største auksjonsplattform. Sammen med Bjarøy er de en del av TBAuctions – Europas ledende auksjonsaktør. Den utviklingen ønsket man å synliggjøre, samtidig som man bevarer den sterke identiteten selskapet allerede har.

Mer enn 100 ansatte fikk stemme på to forslag til ny logo. Engasjementet lot ikke vente på seg.

– Når vi involverer alle i slike valg, styrker det både fellesskapet og kulturen vår, sier Møller.

Internasjonal kraft – lokal forankring

Som en del av merkevarefornyelsen ble det bestemt å fjerne «.no» fra logoen. Den kjente rødfargen og typesnittet beholdes, slik at logoen fortsatt skal være gjenkjennelig.

– Vekst og internasjonalt eierskap kan gi høyt tempo og mange endringer. Da blir det ekstra viktig å bygge en kultur der alle ansatte kjenner tilhørighet. Eierstrukturen gjør oss solide, men det er menneskene her som skaper resultatene. Vi ønsket å tydelig vise at hver enkelt er med på å forme veien videre. Dette var vår måte å si: «Du er viktig. Du har en stemme», sier Møller.

Auksjonsmegler Geir Atle Holslien står ved en stor trailer foran Auksjonen.
Auksjonsmegler Geir Atle Holslien,

Et sterkt lag – over hele landet

De ansatte ga tydelig uttrykk for at de satte pris på å bli involvert i noe som vanligvis bestemmes på ledernivå. Det skapte stolthet og forsterket fellesskapsfølelsen.

– Det var fint å få være med å bestemme hvordan vi fremstår utad. Man føler seg mer som en del av helheten når man faktisk blir spurt, sier Geir Atle Holslien, auksjonsmegler i selskapet.

Ny identitet fra 2026

Den nye logoen tas i bruk fra starten av 2026, både internt og eksternt. Fargene er modernisert, og det visuelle uttrykket fornyet – men kjerneverdiene står fast.

Auksjonen skal fortsatt være det foretrukne valget når privatpersoner og næringsliv skal kjøpe og selge brukte gjenstander.

– Logoen er et symbol på hvor vi er på vei. Men viktigst er at vi har gjort dette sammen – som ett lag, sier daglig leder Kai Møller.

Våre siste saker her:

Per Høst (82) med sterk livsfortelling i "Med rødvin til Karachi"
Han vokste opp i skyggen av et navn og en historie som ikke var hans egen. Nå...
To nye separatutstillinger åpner i Tønsberg – med verk av Gard Aukrust og Cecilie Nagel Bergheim
Lørdag 8. november åpner Galleri [navn] dørene til to nye separatutstillinger:...
Færder dyrest - Larvik billigst
Færder er den dyreste kommunen i fylket å bo i, med nødvendige boutgifter på...
Finn din beredskapsvenn – sammen står vi sterkere
Holmestrand kommune oppfordrer innbyggerne til å tenke samarbeid, trygghet og...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *